"יואיל נא שר האוצר להפוך ליזם"

    שלמה בן יוסף No Comments on "יואיל נא שר האוצר להפוך ליזם"
    2:00
    06.05.24
    נתי שולמן No Comments on קמיסר: "ביטבוקסינג? אל תתענגו על וואקלי; זאת לא המטרה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ד"ר מיקי ורדי, יו"ר ומנהל השקעות בקרן ריאליטי, ויו"ר מנהל מקרקעי ישראל בעבר, התייחס לתוכניתו של שר האוצר, להוריד את המע"מ מרוכשי הדירה הראשונה ואמר: כל הרעיונות והתוכניות המעודדות את הצרכנים לקנות דירה, יש בכוחן להשפיע לתווך הקצר בלבד ובמקרה הטוב הן יצליחו למתן את עליית מחירי הדירות, וזאת בשל שיקולים פסיכולוגים ולא כלכליים. המהלך היינו בבחינת גימיק נחמד, שעושה כותרות, אך לא כזה המעניק פתרון למי שאין בידו את ההון העצמי הנדרש. כמו כן הצעתו של שר האוצר, אינה פותרת את הבעיה לכלל המגזרים (בכלל לא בטוח שיעמוד במבחן בג"ץ), ומאוד יעניין אותי לדעת מה יעשו במשרד האוצר עם אותם זוגות שרכשו דירות בשנתיים האחרונות ועשויים להפסיד מידית 18% בשווי רכושם הבלעדי.

    בואו נפסיק לשקר לעצמנו- על מנת לטפל בבעיית מחירי הדירות כל הגורמים חייבים להתכנס סביב קידום ההיצע. בראש ובראשונה- המדינה ושר האוצר כשליחה, חייבים להבין שרק על ידי התערבות ישירה, כזו שתעלה דרמטית את ההיצע, תיפתר בעייתם של רוכשי הדירה הראשונה.

    הפתרון המתבקש- בניה תקציבית. על המדינה לקחת על עצמה את האחריות לבנייה, ולדאוג לקבוע את ייעודה מיד לאחר מכן, בין אם למטרת השכרה או למכירה בכפוף לקריטריונים שתקבע מראש. זהו תהליך עקרוני שבו המדינה 'תשנה דיסקט' ותבין שעליה להקים מנגנונים משותפים עם הסקטור הפרטי.

    יואיל נא שר האוצר לקחת את עלות תוכנית ביטול המע"מ ועלות המענק הראשוני לדירה, יחד עם הכספים שמיועדים למכרזי דיור להשכרה, ובהון הזה יהפוך ליזם נדל"ן המזמין מקבלני בניה דירות בבעלות המדינה, אותם תקצה בהתאם לנדרש. אני גם מאמין שניתן להקטין את ההקצאה מתקציב המדינה ע"י גיוס הון מהגופים המוסדיים, אשר מגבירים כיום את חשיפתם לנדל"ן, ע"י גיוס אג"ח בריבית מינימאלית של 4%.

    ארז כהן, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר: זהו צעד ראשון בכיוון הנכון, אבל לא תהיה לו משמעות רבה לגבי מחירי הדיור, ללא שינוי מהותי בתפיסה וללא הגדלה משמעותית של היצע הדיור. ביטול המע"מ לדירה ראשונה חשוב בהחלט, מחד גיסא, עבור זוגות צעירים וכאלה שאין להם דירה ויש לו משמעות חברתית וכלכלית רבה. הוא יאפשר בפועל הנחה של כ-200-250 אלף שקלים על דירה ממוצעת, קל וחומר דירות בפריפריה שמחיריהן נעים בין 800 אלף שקלים לכ-1.2 מיליון. עם זאת, כאמור, צעד זה לבדו לא תהיה לו השפעה על שוק הנדל"ן בכלל ומחירי הנדל"ן בפרט. על מנת לייצב את השוק הנני ממליץ לקדם את הרפורמה בחוק התכנון והבנייה, שמשמעותה קיצור משמעותי של תהליכים ביורוקרטים, להקל משמעותית על היזמים מבחינת המיסוי ובראש וראשונה מחירי הקרקע המשווקת על ידי רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) וכן הקלת המיסוי על תשומות בנייה דוגמת ברזל ומלט וכן ייבוא משמעותי יותר של כוח עבודה מיומן. כל אלה, ביחד, עשויים להוריד את העלויות עד כ-25-30 אחוזים וזה מה שייצור את המהפכה האמתית בשוק הדיור. עוד אמר כהן :"איך זה שעד כה, כשהבעיה של מחירי הדיור ידועה, לא עלתה הצעה מובנת מאליה שכזו לבטל את המע"מ, שאותה אני מציע כבר שנתיים ויותר?".

    אדי כספי, בעלי כספי גרופ: "הצעד רק יצור בלבול באיזה מחיר להציע . הרי יש לקוחות שזאת לא דירה ראשונה עבורם ועליהם כן יכול מע"מ. מעבר לזה צריך להבין מה ההשלכות על קבוצות רכישה, הרי שם הרוכשים לא מזדכים על מע"מ הבניה, לדעתי זה עלול ליקר את הדירות בקבוצות הרכישה".



    0 תגובות